TACK 2014!

JANUARI inleddes i ett vackert och vintrigt Innsbruck. Nyårsdagen bestod av en tur på skidor upp till Patscherkopfels topp och en bättre vy av staden. Sedan bar det av för träning i Italien med ett pitstop för att heja fram de svenska längdåkarna under Tour de Ski. Den årliga slalomen i Zagreb fick ställas in pga snöbrist och istället möttes vi av snökaos i Bormio som tog över tävlingen. Mellan snövallar och kossor fick jag till snabb åkning och perfekt början på 2014 med en pallplats.

IMG_6707

IMG_6632

MPH 4 - Bormio

FEBRUARI började sorgligt med min pappas stroke men vi kommer att vara evigt tacksam för hans finska envishet och sisu. Februari var också månaden med stort OS fokus. Något jag sett framemot sedan min fjärde plats i Vancouver 2010. Regn, dimma, vind och resultat som jag hade hoppats mer på – eller fiasko som kvällstidningarna fick det till – men vad mer kan man göra än sitt bästa?! Vi lämnade OS byn för att återigen heja fram våra fantastiska längdåkare och äta en middag utanför den högljudda, mindre mysiga skolmatsalen. Ett ryskt OS till min samling och nya erfarenheter och minnen att ta med mig. Och den där drömmen om en OS medalj får leva vidare ett tag till..

20140222_144803(0) IMG_0409

MARS och tävlingar på hemmaplan i Åre. Bagerifrukost, två blåtiror, svensk dubbelpall och en skotertur i fint energigivande sällskap. Avslutade världscupsäsongen i Lenzerheide med en tredjeplats i totala storslalomcupen och fick delade den pallen med Jessica efter hennes fantastiska säsong. Och så sant som de säger – delad glädje är dubbel glädje. Och på tal om glädje – fick äntligen en dag i backen med mina fina gudbarn!

IMG_0445

IMG_0518

IMG_0569

Bygdsiljum

APRIL är en favoritmånad då det kommer till skidåkning. Började i Lindvallen på Ski Funtastic tillsammans med sponsorer och framtidens stjärnor. En snabb och studsig helikoptertur senare landade vi i Åre för att delta i Jon Olsson Invitational. Första året för oss tjejer och den där Jon – han vet hur man ordnar bra event! Vi stannade i Åre över påsken med skidåkning utan fartdress och käppar, långluncher i backen, längd och goda middagar. Hade även äran att bli värvad av det vinnande Skutskjutet laget – det ligger högt upp bland mina störtloppsmeriter!

IMG_0840

IMG_1016

20140420-141257.jpg

IMG_1073

MAJ och sista snölägret för säsongen. Tufft, utmanande och värt ett glädjeskrik efter sista åket! Direkt till Umeå för svettiga fystetster för att sedan hoppa på ett plan med Hans till Mallorca och fantastiska hotellet Esplendido. Lugna, lata dagar vid havet blandat med cykelturer längs de vackraste vägarna jag sett och utflykter till gömda pärlor. Ingen stress, värme och energi med min kära – precis vad jag behövde!

IMG_1166

IMG_1433IMG_20140524_211333

JUNI spenderades i ett varmt och vackert Sverige med tunga träningspass som fokus. Tog oss en mammadotter weekend till Köpenhamn som dessvärre bjöd på regn – men åh jag gillar den staden! Strosa, äta gott, shoppa och massa välbehövlig mammaenergi! Fick uppleva ett fantastiskt skärgårdsbröllop som dansade kvällen lång.

IMG_1717

IMG_0041_6

JULI och vi var större delen nere i Innsbruck. Träning, cykling, bad, hiker och fick även visa mamma och pappa Innsbruck närmare. En tur längs Zirbenweg och lunch på en hütte med hela Innsbruck som vy fick bli deras höjdpunkt. En snabbvisit till Dalarna för en fin begravning och härliga kvällar vid Orsasjön. En härlig energikick på älven fick avsluta en av mina sista sommardagar på hemmaplan.

IMG_2062 IMG_2346 IMG_2668

IMG_1805

AUGUSTI inleddes med ett fantastiskt bröllop och skidsäsongen drog sedan igång igen. Stelvio bjöd på massa kurvor, gassande sol och många åk. Direkt från skidorna till cykelsadeln och Cykelvasans 95km i Dalarnas skogar. Rekordtid och en tutande hejaklack längs vägarna mellan Sälen och Mora. Avslutade augusti med inspirerande och lärorika dagar hos ICA. Fick även vara med och fira helg med ett tufft backintervallpass – tack för det!

IMG_0018_16

IMG_2760

IMG_2797

IMG_2822

SEPTEMBER och tillbaka till en av mina absoluta favoriter – Zermatt. Varför inte fira det med en kaffedate, men min Hans på byns bästa hütte Chez Vrony?

IMG_3023

OKTOBER och den sedvanliga Sölden premiären. Brant och utmanande som vanligt och fick med mig en fin säsongsstart. Njöt av den sista värmen på en bergstopp.

Maria sölden Joe Klamar

IMG_3310

NOVEMBER betyder kallt i norr och träning på hemmaplan. Och Kåbdalis bjöd som vanligt på underlag och service i världsklass och vem skulle tacka nej till denna morgonvy från kontoret?

IMG_3643-0

DECEMBER är månaden då julmusiken dånar i bilstereon och man har lite extra energi. Och ytterligare extra energi att få fira jul med en slalomvinst i bagaget. Men bäst av allt att få dela detta med hela min familj och summera ett härligt år tillsammans med fina och lärorika minnen!

IMG_4256

Tack för alla som gjort mitt 2014 & önskar er ett fantastiskt 2015! //Maria

One thought on “TACK 2014!

  1. Birgitta mammakusin skriver:

    Härliga bilder gulliga Maria. Vilket härligt liv du lever. Skulle gärna sett lite fr gocartSM m små tremänningarna Nils o Calle!

Kommentera

