Springtime!

Februari, Mars, April… Det är vår & nu lägger jag skidorna på hyllan! Här en liten snabb koll på min vår, bättre sent än aldrig!

IMG_3387 VM i Schladming stod för den skidfest som utlovats. Mycket folk, god stämning och bra förhållanden. Och tillfälle att fira framgång fick vi!

VM smile

VM SILVER i lagtävlingen blev en härlig start på vårt  VM. Bra laginsats, laddade lagkamrater, men ÅH det hade suttit bra att få slå Österrike på hemmaplan!! Mitt eget VM i övrigt blev en blandad historia. Storslalomen var tuff och isig, ett riktigt dåligt och ett riktigt bra åk från min sida och en 16e plats. Slalomen lite samma historia med ett sämre första åk där ingenting gick som jag ville från första början. Men med snabbaste tid i andra åket åkte jag upp mig till en fin 6e plats! Men bäst den dagen var Fridas VM brons, så väl värt & så bra!🙂

IMG_3488Hem för vila efter VM sen dags för en sista Europa trip för säsongen..

Joe & the JuiceÅrets absolut bästa tillskott för oss som reser mycket – Joe & the Juice på Arlandas inrikes terminal! Tack för många långa trevliga stunder!

IMG_3443Vår italienske tränare tog oss för träning till en liten pärla i Südtirol – Carrezza. Ett otroligt fint skidområde, varierade backar, trevligt bemötande och ett mysigt hotell med mat (och efterrätter) i bästa klass! 

IMG_3453Det bästa med skidorterna i Europa är att allting ligger så nära och vår tajming var perfekt då längd VM gick i samma veva i Val di Fiemme, två dalar bort! Träning på morgonen och sedan hoppade vi in i bilen för att hejja fram både dam- och herrlaget till VM SILVER! En upplevelse och imponerande åkning!  

IMG_3508Två dagar mellan träningarna i Innsbruck. Ett måste med ett besök på stans bästa frukost ställe, The Crumble!

IMG_3522Och njuta av solen på nya balkongen.  

Tessan

Säsongens sista tävling i Lenzerheide, men framförallt karriärens sista tävling för vår kära Tessan! Att leva så nära och många dagar tillsammans i ett lag som vi, gör att man blir som en liten familj. Tessan var med i laget när jag kom in som ny och har stått mig väldigt nära. Vi har fått uppleva mycket tillsammans som resor, utmaningar, framgångar, motgångar och  allt som hör skidlivet till. Men jag kommer verkligen att sakna alla tuffa träningspass där vi peppat varandra, alldeles för sena kvällar med hysteriska skratt, drömmande och framtid och hus & nödvändigt neggande! Tack för allt & lycka till i det ”verkliga livet”! Ses på Sjövillan Motion!

IMG_3580 Direkt från finalen till SM i Funäsdalen och jag gillar verkligen att få hänga med mina klubbkompisar och tävla hemma i Sverige. Veckans höjdare var min brors BRONS i storslalomen!

IMG_3619 Vidare för påskfirande och lite lugnare veckor i Åre, behövligt och välkommet!

IMG_3623 En tur till Snasahögarna med bästa tänkbara väder.

IMG_3635 Toppen dag med härligt sällskap!

IMG_3644 Åre från sin absolut bästa sida & svårt att hålla mig från skidorna!

IMG_3649Några tidiga morgnar med träning i Störtloppet stod också på schemat – när vårträningen är som bäst!

Simon RisbergEn dag fick vi sällskap av sit-ski åkaren Simon Risberg. En av de mest positiva människor jag träffat, vilket verkligen smittade av sig, och inte minst av allt imponerade han stort i backen! Nu satsar han mot Paralympics i Sotji 2014, följ honom på www.simonrisberg.se. Lycka till Simon!

IMG_3675 Årliga Jon Olsson Invitational och Betsafe Alpine Challenge underhöll på hög nivå som vanligt!

IMG_3691 Ski Funtastic i Sälen & firande av Johans sista tävling och en fin karriär!

IMG_3697 En sista veckas träning och FIS tävlingar i Björnrike avslutades med trevlig besök och två dagars filmande – en ny och nyttig utmaning för mig! Visas till hösten!

IMG_3707Ett säkert vårtecken är äntligen här och min skidsäsong är nu över. En annorlunda och ganska tuff säsong för min del då jag kom tillbaka från knäskada och visste inte riktigt vad jag kunde ha för förväntningar. Jag känner mig så här efteråt väldigt nöjd med vad jag åstadkommit och som en väldigt bra erfarenhet. Som tävlingsmänniska har jag högt satta mål och vill alltid prestera bättre, därför känner jag mig väldigt laddad för att starta igång en ny säsong och inte minst OS i Sotji som det stora målet.

Tyvärr har jag haft en axel som strulat och stört mig under säsongen som gått. Därför har jag tagit beslut om att med en liten operation stabilisera, laga, slippa värk och veta att den är stabil som berget inför nästa säsong! ALLT för att kunna fokusera bättre och åka snabbare än någonsin! Håll tummarna för mig imorgon och ses på gymmet snart igen!

//Maria

***************

Spring is here and my season is over. This season was a big challenge for me coming back from injury but I´m looking back at it pretty satisfied. Of course I want to do better and I’m very motivated to start preparing for coming season with the Olympics in Sotji as my big goal. But before I can start I have decided to do a surgery on my shoulder which has disturbed me during the season. A stable shoulder, easier to focus and avoid pain is what I look forward to and hope that it all together can make me a faster skier. Wish me good luck for tomorrow and see you soon at the gym again!

//Maria

Kommentera

