A new challenge!

Ja livet tar ibland snabba vändningar! Häromdagen åkte jag skidor i Österrike och skrev om världens bästa kontor och idag ligger jag nyopererad hemma i soffan.

En storslalom träning med bästa förhållanden, blev lite sen och bak i en sväng och kände hur någonting knäppte till i mitt vänstra knä! Förstod direkt att det var något allvarligare, men försökte tro på det bästa tills annat var konstaterat. I Innsbruck konstaterade läkaren snabbt att främre korsbandet var av och magnetröntgen bekräftade det.

Beslutade att flyga hem till Umeå, göra ännu en undersökning och bedömning hemma. Tack vare snabbt och bra omhändertagande på plats var mitt knä i så pass bra skick att jag kunde opereras redan idag på Sports Medicine.

Jag är ledsen, besviken och arg, men det är ingen idé att deppa – på det kommer jag ingen vart! Nu har olyckan skett och jag har redan börjat min väg tillbaka till världens bästa jobb! Så länge får ni hänga med på en annan sida av skidåkningen, en sida som många i alpina världstoppen gått igenom och kommit tillbaka ännu starkare!

Det finns betydligt värre saker här i livet och jag skickar mina varmaste tankar till Sarah Burkes anhöriga. Vila i frid!

********************

Things are changing fast – a few days ago I was skiing in Austria and today I had a knee surgery. We had great training and conditions, came a little late and back into a turn and felt a click in my left knee. I knew immediately that it was something serious but tried to be positive until the doctor had a look at it and he could confirm a torn ACL. Thanks to good and fast treatment, my knee was in best conditions and I could have my surgery today! Im sad about this for sure, but I have no time to be negative – today I started my way back to the worlds best job! For a while you can follow another side of the alpine skiing here, something many alpine skiers have gone thru and come back stronger!

There are worse things in life and today my warmest thoughts to Sarah Burke’s relatives. Rest in peace!

10 thoughts on “A new challenge!

  1. Anna skriver:

    Skönt att allt gick bra med operationen!🙂

    Så himla tragiskt att höra nyheterna om Sarah verkligen alla tankar till familj och anhöriga. Fick en chock när jag så att det verkligen va sant.. 😦 Vila i största frid Sarah Burke❤

  2. Dougie skriver:

    Sucks that you got injured and hope the op went ok and the rehab goes better! It will be really interesting to see the athlete’s perspective of making a comeback if you do manage to keep your blog updated. I think a lot of people will be fascinated about what you’ll be doing and it’ll be a great opportunity to show people how much more there is to being a great pro skier that just skiing in some of the nicest places in the world. Get all the boys and girls (particularly Hans) to promote your posts cos I think you’ll get loads of hits on your blog!

  3. Pia Sundstedt skriver:

    Så tråkigt att läsa om din skada. Bra att du klarar av att hålla humöret uppe och inte gräver ner dig. Lycka till med rehaben och vi ses till sommaren och CykelVasan🙂

  4. Vila@fam. skriver:

    Sad to hear about your injury. And yes, as you said, much worse things can happen in our lives… And everything happens for a reason, we usually just don`t understand it right away…
    We all keep our fingers crossed for your good recovery! And we`re sure you`ll come back stronger than ever!!
    Keep on blogging!

  5. lovisa alfredson skriver:

    Hej! kom på artonde plats i tävlingen idag. Jag hörde att du ramla och gjorde
    illa dig Maria jag undra om det gick bar ? Imorgon så har vi stor slalom i bygisiljum jag håppas att det kommer gå bra för mig. Håppas att du kryar på dig lovisa alfredson

  6. Fredrik skriver:

    Hej Maria! Följer dig i världscupen och blev riktigt ledsen för din skull. Men med din styrka så vet jag att du kommer igen! Lycka till med rehabiliteringen. Jag ser redan fram mot nästa säsong! Ta hand om dig!

Kommentera

