VM

VM är över & vilket VM det blev! Jag är så glad att komma hem med två brons medaljer! Att få dela ett av dem tillsammans med ett lag var verkligen dubbel glädje. Att stå på start & veta att min prestation betyder väldigt mycket för hela laget är både kul men samtidigt extra nervöst. Tack vare bra åkning, grym lagkänsla & ett otroligt driv vann vi en välförtjänt brons medalj som vi fick ta emot på en pampig ceremoni mitt i Garmisch! Och det gav också ännu mer motivation för att få kliva upp på den scenen igen!

Storslalomen sköts upp pga dimma, medan vi konstigt nog satt på toppen med strålande sol & klarblå himmel. Tävlingen startade två timmar efter utsatt starttid & det blev en tuff tävling med oroligt underlag. Jag hade egentligen inga högre förväntningar sett till hur min tidigare storslalom gått under säsongen, men min 22a plats gjorde mig ändå väldigt besviken! Gällde bara att ladda om inför kommande tävling!

Inför slalomen valde vi att lämna Garmisch & åka till Seefeld för att ladda upp – komma bort från VM hetsen, människor & hitta harmoni & självförtroende. Vi lämnade också tyska dimman & fick njuta av en dag i solsken. Bra träning, skoter som lift & ett glatt positivt gäng kom tillbaka laddade för VM slalomen.

Det snackades en hel del om underlaget i slalomhanget & det kändes som man stod på en svensk tävling mitt i maj. Tack vare hårt & bra arbete av funktionärer som kryllade i backen, blev det trots allt bättre än vad alla kunnat tro. Dock inget salsgolv utan en hel del fight & mindre bra känsla i banan.

Att komma till ett VM med min första pallplats i bagaget & bra presterad åkning satte mig i en annan sits än förut. Förr har jag kunnat slå lite från underläge & vara en utmanare, men denna gång var en medalj fullt möjlig & förväntningarna på mig annorlunda. Därför betydde det så otroligt mycket för mig att ta en medalj, prestera också på ett mästerskap & jag kunde lämna Garmisch stolt över mig själv & med ett stort leende på läpparna!

//Maria

One thought on “VM

Kommentera

